Mycket händer i de digitala försäljningskanalerna. Nya säljfenomen uppkommer som Cyber Monday och Black Friday och det pratas till och med om att de fysiska butikerna kommer att dö ut på sikt. Dock är detta långt fram om så blir fallet. Istället kan man se att en e-handelstrend är att fler företag binder samman sin e-handel med sina fysiska butiker. Man ser inte längre e-handeln som ett hot utan en möjlighet att öka försäljningen och förbättra servicenivån.
Tekniken
En sak vi ser är dataskärmar i butikerna där kunden själv kan beställa hem varor som inte finns i just den butiken. Eller att butikspersonalen har surfplattor så de kan beställa varor åt kunden som inte finns på lager så att kunden istället får varan hemskickad senare. Dock skulle mycket mer kunna göras till de mobila enheterna. Här ligger Sverige efter trots att många använder sina smartphones och surfplattor i allt större utsträckning.
Kompetensen
Tyvärr saknas dock fortfarande kompetens inom e-handel hos många bolagsledningar och styrelser men om kunskapen ökar så kommer vi framöver se än mer digitalisering av handeln. Det är mycket som händer och förändras och vi kommer konsumera på nya sätt men möjligheterna är oändliga och när det gäller e-handel så har vi bara sett början. Nya vägar, idéer och möjligheter skapas varje dag, det är en spännande tid!