De senaste åren har de sociala medierna fått en allt större roll i företags internetsmarknadsföring. Facebook, Twitter och nu senast Pinetrest, är några av de aktörer som dominerat marknaden hittills. Företag har börjat förstå att och hur de kan använda sociala medier för att praktiskt skapa kommunikation med sin målgrupp. Vår kamp är att få bort rädslan som ofta hänger ihop med frasen ”sociala medier” som företag ofta har. ”Det krävs för mycket tid, engagemang och kostar kanske pengar…”
Det gör det inte. det är enkelt och roligt och som med allt annat krävs det bara lite intresse och kunskap.
Nu är det dags att börja agera
Hittills har trenden varit att företagen har börjat förstå nyttan av att börja använda de sociala medierna. Strategtitänket har däremot saknats, så väl som kunskapen och medlen att hantera sina sociala kanaler på rätt sätt. Tidigare har företagens intresse och engagemang i de sociala medierna gått ut på att skapa relationer till kunder och prospekts medan strategin har varit att få så stort nätverk som möjligt.Strategierna har utvecklats för att kunna föra ut sitt budskap till så många som möjligt, utan en tanke på framtidsmöjligheter ur affärsnyttans ekonomiska synpunkt.
De sociala medierna har bland annat verkat som indragare till hemsidor i förhoppning om att kunden där ska uppfylla företagets uppsatta mål (att informera, sälja produkt eller tjänst o.s.v.).
Nu ändras strategin, nu är det dags att få avkastning på sin investering. En genomtänkt strategi till minimala kostnader jämfört med traditionell marknadsföring, kan ge dig och ditt företag fördelar både ekonomiskt och marknadsmässigt.
Sociala medier och ditt varumärke
Sociala medier innebär inte bara att folk ”gillar” eller ”följer dig”. Du bygger upp och bibehåller ditt varumärke med sociala medier. Du kan med små kostnader marknadsföra dig på ett sätt du själv väljer, och framför allt engagerar det både dig och ditt företag. Strategi är ett bra ord men inte alla vet vad det innebär- på riktigt. Du behöver en faktisk plan för vad du ska göra, när du ska göra det och till vem du riktar ditt budskap.
Hjälpmedel att klara av det
När du har en strategi klar är det bara att sätta igång. Eller? Med flera olika sociala kanaler kan det bli ”bökigt” att hålla reda på vilken information man lagt var, och när man gjorde det. Framför allt kan du riskera att bli av med det nätverk du byggt upp om du inte handskas med det rätt.
Det har nu kommit en flertal hjälpmedel som företag kan använda sig av i sin sociala marknadsföring. Dessa hjälpmedel kan hålla reda på dina sociala kanaler åt dig och underlätta dina strategier. Med sådana hjälpmedel kan du enkelt delta i konversationer med prospekts och befintliga kunder, och därmed öka ditt varumärkes värde. Sist men inte minst kan du implementera dina sociala medier i din organisation.
Vad som sker i praktiken är att dessa hjälpprogram (både betalprogram och gratisprogram) samlar alla dina sociala kanaler på ett ställe och du kan enkelt hantera dem på samma ställe utan massa onödiga inloggningar överallt.
Trenden kommer fortsätta
Facebook och Twitter är inget som kommer försvinna i det närmaste. ”Trender kommer och går men de sociala medierna består”. Det låter töntigt men det är sant. 2012 är fler människor än någonsin engagerade på ett eller annat sätt på internet och vart fokuserar man sin marknadsföring, om inte där folk befinner sig? En trend som håller i sig från år till kan kanske snart inte kallas trend men än så länge håller sociala medier som trendriktigt.
Cecilia Rosenqvist