En allt viktigare del av sitt varumärke är en domän-adress – i Sverige är det nästan obligatoriskt med en .se-domän. Men, enligt Bolagsverket har det blivit allt vanligare att nyregistrerade bolag går miste om sin .se-adress för att någon annan hinner före.
Det verkar alltså finnas aktörer som sätter i system att hålla koll på nyregistrerade eller kungjorda bolagsnamn. Innan bolaget själv hinner registrera adressen så har den alltså blivit tagen. I de lindrigaste fallen leder det ju till en kostnad för att köpa rättigheterna. I värsta fall får man ta en mycket sämre domän-adress och stora problem med sammanblandning av namnen.
Det bästa är alltså att registrera den .se-domän man vill ha i samband med registrering av ett bolag. Generellt är det ju bra att inte vänta med att registrera domän så fort man bestämt sig för ett domännamn – oavsett om det gäller bolagsnamn eller en produkt – kostnaden för domänen är marginell i jämförelse med problemen som kan uppstå. Domänen kommer ju vara central i projektets webbstrategi.