Spaltmeter skrivs om de sociala mediernas betydelse för webben och som en ny möjlighet inom marknadsföring i allmänhet och internetmarknadsföring i synnerhet.
Det enda som fanns för dryga året sedan var Communities och Bloggar, men det som nu hänt som förändrat scenen är ju genomslaget för Facebook, Youtube och andra nya kommunikationskanaler.
Målet med detta inlägg är att lista några grundläggande tips och förslag som kan funka för mindre verksamheter som vill testa några av dessa nya kanaler.
Några enkla tips hur du kan marknadsföra din verksamhet, i första hand på facebook:
– Forma en webbstrategi som inkluderar lämpliga tidsresurser. (Att lyckas kräver engagemang, påhittighet och en del tid. Smart är att tilldela någon som känner för detta att lägga viss tid / vecka.)
– Skapa ett företagskonto på facebook och lägg upp en grundläggande presentation om ditt företag inklusive bildmaterial, gör det gärna personligt.
– Gör en plan hur du under första månaderna kan ha ett regelbundet flöde av inlägg/händeleser på ditt konto. (Tex nyheter, events, vad som helst när det gäller företaget, verksamheten och ev kunder.)
– Se till att anställda och bra kunder tar med ditt konto på sin vänlista så du får spridning att du finns.
– Varför inte spela in en, eller flera filmer om er verksamhet där verkliga personer i företaget förklarar vad ni gör och hur duktiga ni är… Lägg upp filmen på Youtube och koppla ihop med kontot på facebook. Behöver inte vara proffsigt men däremot personligt…
– Sträva efter att få inlägg från besökare så det blir flervägskommunikation och anordna någon event/tävling eller liknande med något pris för att motivera andra att bidra till din yta.
– Det handlar inte bara om att få en affär, facebook är också en yta för mer informell information, ta med sådant, gör det personligt.
Sammanfattningsvis så är det inte hela världen att testa lite olika saker där kanske inte allt håller högsta nivå. Mycket viktigt däremot är uthållighet och att man är ute där och publicerar kontinuerligt med ett hyfsat innehåll.
I ett inlägg längre fram kommer vi skriva om hur man mer konkret kan nå ut B2B med hjälp av facebook.
Lycka till med din webbstrategi, självklart ska Sociala medier vara med på en lämplig nivå…