Trender kommer och går men när det gäller webben så är den pågående rörelsen solklar och ihållande sedan lång tid!
Det handlar inte bara om att bygga en hemsida och så nöja sig när den finns på plats. Här är några saker som bör finnas med i en webbstrategi anno 2010.
– Analys av syftet med webbplatsen, Vilka är mina målgrupper och vad vill jag säga till dem?
– En genomtänkt plan för webbpublicering, vilka resurser behövs för att hålla innehållet uppdaterat och relevant?
– Vilka resurser ska vi avsätta för att dra in trafik till hemsidan?
– Hur kan vi få kontakt med besökarna på hemsidan och hur kan vi interagera med dem?
– I vilken utsträckning kan vi ha Sociala medier som en kanal att marknadsföra oss på webben?
– Hur ska vi mäta värdet av det vi får för dessa insatser? Vad är affärsnyttan?
– Vilka specifika webbtrender gäller för den bransch som jag är verksam inom?
Svaren på dessa frågor kan behöva dokumenteras i syfte att genomföra en plan över lite längre tid. Genom att dokumentera sin webbstrategi så blir det också en hjälp att ta delbeslut om olika åtgärder, tex anisktslyftning webbdesign, Sökmotoroptimering, rörliga inslag på webbplatsen, närvaro på Facebook och material på Youtube osv…
Som webbyrå märker vi trenden att kunderna mer och mer efterfrågar hjälp att ta ett helhetsgrepp om sin webbnärvaro. Uppenbart är detta en webbtrend som kommer stå sig, det handlar om så mycket mer än att bara ha en hemsida…