Hur får man en sajt att konvertera fler leads?

En lead är en term som används inom försäljning och företagande. Att ha en lead betyder egentligen mer enkelt uttryck att man har en potentiell kund på gång. För att klassas som en riktig lead ska kunden vara relativt nära att genomföra en affär med det egna företaget och detta bör också ske inom en snar framtid. Det måste alltså finnas ett visst mått av verklig potential hos kunden, det räcker inte med att någon visat ett visst intresse, för att man ska anse denna vara en lead. Leads genereras på olika sätt och det ser ofta olika ut inom olika branscher. Det kan till exempel handla om kunder som kontaktat företaget med frågor om produkter eller tjänster, kunder som signat upp sig för nyhetsbrev eller utskick från företaget eller kunder som nås genom annonsering i olika former.

Läs mer om webbstrategi och digitala strategier på argonova.se

Leads online

Även online gäller det för företag att generera leads. Hur får man personer som besöker den egna hemsidan eller webbplatsen att faktiskt bli en kund som genererar inkomster för företaget? Det finns en rad verktyg och system som man kan köpa och använda för att sammanställa statistik över den trafik som kunderna genererar på en sajt. Man kan se vilka kunder som köper vad, varifrån de kommer och så vidare. Dessa program kan vara mycket användbara för att förstå vad det är som fungerar och vad som inte gör det.

Vad ska man tänka på när det gäller sajten?

Webbplatsens utformning är av största vikt för att man ska få ut så mycket som möjligt av sina kunder. Den ska naturligtvis vara användarvänlig och det ska vara enkelt och snabbt att ta sig till den del där man kan göra inköp. Färger, kontraster och visuella effekter bör samverka för att dra kunderna till den så kallade Call to action-knappen, som ofta har formen av en köpknapp.

En annan sak som det är väldigt viktigt att tänka på är att man ska ha en sammanhållen strategi för hur företaget ska profilera sig i den digitala marknadsföringen. Att synas online är naturligtvis viktigt och detta gäller såklart ännu mer i dagens digitala samhälle där mycket av kommunikationen sker via internet och sociala medier. Det är avgörande att finnas och synas i dessa medier som företagare. Innan man ger sig ut bör man dock tänka igenom hur man vill profilera sig så att man kan få ut mesta möjliga av den exponering som man får.