Så lyckas du med din företagsblogg

foretagsblogg

En blogg är ett utmärkt sätt att marknadsföra sitt företag. Använder man sig av den på rätt sätt kan den både ge fler kunder och ökad försäljning. Men hur gör man då för att lyckas med sin företagsblogg? Vad innehåller en blogg som är bra?

En av fördelarna med en blogg är att den är väldigt enkel att uppdatera. Det gör att man snabbt kan följa trender och på så sätt fånga upp besökare på sökmotorerna som letar efter information om aktuella ämnen. Men det räcker inte att få många besökare, bloggen måste ge mervärde till målgruppen också. Se till att undvika att bara lägga ut dina erbjudanden utan försök ge inspiration till dina besökare och dela med dig av tips kring dina produkter och tjänster.

Var generös

Se också till att vara generös med att framhäva andra än dig själv. Vårda företagets ambassadörer, via dem når du lättare den gruppen som ännu inte har upptäckt dig och ditt företag. Om någon skriver en artikel om ditt företag eller dina produkter så lyft fram personen och det den skriver.

Skriv enkelt

Förutom vad du skriver bör du tänka på hur du skriver. Ord som är längre en sex tecken är svårare för hjärnan att läsa. Kortare ord känner vi igen utan att behöva analysera dem men när de blir längre än sex tecken tvingas vi titta på alla tecken var för sig vilket gör texten mer svårläst.

Tänk också på vem du skriver till, vilken är din målgrupp och hur skriver man för att fängsla dem? Tänk på att dela in texten i stycken för att underlätta för läsaren så de orkar läsa klart texten. En lockande rubrik är också ett bra sätt att göra besökarna nyfikna att läsa vidare.

Använd bilder

Statistiskt sett ger ett inlägg som innehåller en bild eller en video väldigt mycket mer visningar än ett inlägg utan. Ett visuellt intryck fångar uppmärksamheten på ett helt annat sätt än bara text. Låt gärna bilden ligga långt upp i inlägget så den syns direkt och tänk på att bilden ofta kommer upp om någon delar blogginlägget på ställen som Facebook till exempel.