Värdet av att ha en webbredaktör

Du har givetvis din kommunikativa plattform i ordning, du har målgruppsanpassat dina texter och vet syftet med innehållet på din hemsida. Självklart vet du också hur din hemsida ska skötas och hur du ska marknadsföra den.

Eller?
Lät det jag nyss nämnde som grekiska? Det är en av anledningarna till att du k
an behöva en webbredaktör.

Vad är en webbredaktör?
Webbredaktör är en relativt ny yrkestitel även om rollen i sig har funnits ett tag. På en hemsida har en rad olika personer (kanske en och samma ibland) gjort ett antal olika arbetsuppgifter. Har du låtit en webbyrå eller reklambyrå sköta arbetet åt dig? Det ingår som bekant en hel del arbete med att sätta ihop en hemsida som funkar för dig och din målgrupp.

En av mina specialiteér ligger i ha förståelse och kunskap i alla de delar som en hemsida består av, så väl som de digitala mediernas syften och funktioner. Utöver det har jag fördjupade kunskaper i kommunikation med både text och bild. Med en djup förståelse och kunskap om kommunikation kan jag nå ut till din målgrupp på ett effektivt sätt.

Vad gör jag?
Vid en befintlig hemsida kan jag sköta uppdateringar, nya inlägg och publicera sidor samtidigt som jag har den totala översynen om vad som sker på webbplatsen. Ingen bild, animering eller text publiceras utan att jag bedömt och godkänt den. Däri ligger min styrka, att ha den övergripande kunskapen som gör att du får ut maximalt av din hemsida.

Vid skapandet av en helt ny webbplats kan jag vara personen som ser till att arbetet flyter på och den blir som du och din målgrupp vill ha den. Arbetet innebär att ta hänsyn till alla de aspekter som krävs när du marknadsför dig på internet.

Jag kan webb
Kommunikation beter sig inte likadant i alla medier. På internet kan du inte använda dig av traditionell marknadsföring eftersom din målgrupp på webben är interaktiv. De måste få vara med och känna sig delaktiga. En sak som många i dagens läge ännu inte insett, är att internetmarknadsföring inte ska märkas. Din kund eller målgrupp vill inte bli bombarderad med reklam. De vill komma till dig självmant och för det krävs skarpa strategier och taktiker för att lyckas.

Som webbredaktör har jag både förståelse och kunskap om webbstrategier och hur jag utformar och verkställer dem på ett sätt som gynnar dig maximalt. Det kan vara riktade kampanjer eller erbjudanden men tanken är att du ska bli uppsökt. Där kommer min expertis med webbstrategi in.

Sociala medier
En av de stora trenderna för mig som webbredaktör i dagsläget är arbetet med sociala medier. De flesta (om inte alla?) vet vad Facebook och Twitter är. Den nya aktören på scenen heter Pinetrest, glöm inte kolla i! Har du inte Facebook, undrar folk varför. Kändisar i massor använder Twitter. Makten med sociala medier är för närvarande enorm, och vet du vad det bästa är? Det är gratis!
Sociala medier kan låta som en barnlek men utan rätt kunskaper om hur du hanterar dem kan de lika gärna skada som gynna dig. Jag håller mig uppdaterad med trender för att alltid kunna hantera dem och med mitt arbete kan du vara säker på att få den utdelning du vill ha.

 

 

 

 

 

Cecilia Rosenqvist

Comments are closed.