Mobilanpassad hemsida som en del i vår webbstrategi?

I sin webbstrategi måste man idag räkna med de mobila enheterna – smartphones och surfplattor. Enligt en undersökning surfar 1 av 3 svenskar hellre genom mobilen än datorn. Det är ju givetvis positivt att företagets sida på så sätt gjorts mer mobil, men utmaningen är ju att kunna presentera sitt företag på ett tydligt sätt eftersom det rör sig om mycket mindre skärmyta.

I denna artikel kommer vi titta lite på vad en mobilanpassad hemsida är och vilka åtgärder som ert företag kan behöva göra för att nå mobilsurfarna.

Till att börja med är det ju bra att klargöra att det inte handlar om en app. Det handlar helt enkelt om att anpassa sin hemsida så den ser bra ut och är överskådlig när den visas i en mobil enhet. (Är du intresserad av appar så kan du läsa vår artikel: ”Mobil-app, ett måste i vår webbstrategi?”)

Alla hemsidor går att besöka med hjälp av en mobil/surfplatta, men frågan är hur sidan ser ut. Eftersom formatet på skärmen är annorlunda jämfört med en dator och det dessutom på mobiler är mycket mindre skärm så kan er nuvarande sida upplevas som ganska svårnavigerad med en mobil enhet.

Det är inte svårt att testa hur er sida ser ut. Det är bara att skriva in er webb-adress i mobilens webbläsare och se hur det ser ut. Har ingen anpassning gjorts är det mycket troligt att upplevelsen inte blir speciellt bra.

Vad mobilanpassningen av hemsidan innebär beror lite på vad man vill uppnå med sin sida. Den enklaste anpassningen går ut på att man ser till att den sida man har presenteras på det bästa sätt som går i mobilen/surfplattan. Är det dock en tjänst man vill fokusera på så kan anpassningen innebära en helt egen sida för den tjänsten. Ett exempel på det senare är Eniro. Jämför sidan http://www.eniro.se/ och http://wap.eniro.se/ där den anpassade varianten har mindre funktionalitet men kan minimeras till mycket mindre storlek på skärmen.

Här finns fler exempel på hur sidor anpassats för mobila enheter:

Några gemensamma punkter som är tydliga är:

  • Designen är oftast i stående format istället för liggande som på vanliga hemsidor.
  • De tjänster man presenterar är ofta begränsade.
  • Navigering måste struktureras om för att kunna vara hanterbar i det mindre formatet.
  • Bilder måste begränsas ganska hårt och måste kunna skalas ner mycket och fortfarande fylla sin funktion.

Man får alltså analysera sitt tillgängliga material och beroende på det se hur det kan anpassas till mobilsurf. Det kan kännas som en onödig utgift, men eftersom det mobila surfandet bara ökar och ökar så kommer det att vara en viktig del i företagets webbstrategi.