Mobil-app, ett måste i vår webbstrategi?

Den mobila marknaden har formligen exploderat i och med de nya mobila enheterna i form av smartphones och surfplattor och har blivit ett allt vanligare steg i ett företags totala webbstrategi. I Apples App Store finns idag över 500.000 appar och det har gjorts över 18 miljarder nedladdningar.  Android Market har över 250.000 appar och 6 miljarder nedladdningar.

Fördelarna med en mobil-app är ju ganska tydliga: Användarna har alltid med sig mobilen. Dessutom presenterar en app varumärket tydligt och skapar ett starkare engagemang för tjänsten.

Det är alltså lätt att förstå att det finns nya möjligheter både till marknadsföring och även försäljning. Nästan alla större företag har lanserat åtminstone en mobil-app. Man kan lätt få känslan att en app kommer vara lika självklar som en hemsida för alla företag.

Men frågan är ju ändå om det är en nödvändig investering för företaget och hur man i så fall ska tänka när man planerar utvecklingen av sin app.

Det första man måste tänka på är vilken funktion appen skall ha. En nyckelfaktor är att den ska fokusera på en eller ett fåtal funktioner. Den funktion man väljer att fokusera på är något som användaren skall känna är endast tillgänglig via appen eller i alla fall mycket enklare än via t.ex. hemsidan. Som exempel har många banker en begränsad  inloggning till banken via en app. Det går inte att göra lika mycket via appen men inloggningen och gränssnittet är mycket enklare vilket gör att användaren hellre använder appen än loggar in på vanligt sätt.

I de flesta fall kan man nog inte räkna med att kunna ta betalt för appen. Det blir istället en marknadsföringskostnad som tjänar till att bygga varumärket. Kan man få många att regelbundet använda sin app så vinner man ju helt klart mycket i kundernas engagemang vilket i sin tur leder till mer försäljning.

Har man alltså en tjänst som kunderna skulle använda regelbundet och som ger de ett tydligt mervärde så kan en app definitivt vara värt att fundera på.

Om en app inte är aktuellt i dagsläget så kanske man istället ska fundera på om den nuvarande hemsidan kan mobilanpassas. Det är ju ett första steg för att ens webbstrategi skall omfatta de mobila enheterna. Läs i så fall vår artikel ”Mobilanpassad hemsida som en del i vår webbstrategi?