Webbstrategi för e-handel

Vi på Argonova Systems har producerat e-handelslösningar sedan 2004. Oftast har våra kunder en mindre verksamhet med en bra affärsidé och ett bra erbjudande! Det man framförallt har är en vilja att lyckas på nätet, och så har man ett riskkapital. I denna artikel tar vi upp några webbstrategi-tips så du kan lyckas med din internetsatsning.

Driftskostnader & Resurser för att dra trafik
En försvårande faktor verkar vara att det inte behöver kosta så mycket att komma igång, även de webbsystem vi skapar med skräddarsydd webbdesign och anpassade funktioner har ett rimligt överkomligt pris. Eftersom det är relativt enkelt att komma igång med e-handel bortser man gärna från de ganska stora resurser man behöver lägga på att få besökaren till hemsidan.

En del tänker då att man inte har något egentligt vinstkrav på satsningen utan att det får bli vad det blir, som en biverksamhet eller hobby. Här är det dock ett tankefel eftersom denna sorts webbsystem alltid medför driftskostnader, bara kortbetalning brukar ligga på 3 – 500 SEK + moms / Månad. Man måste alltså ha en försäljningsvolym så man inte går back varje månad bara på driftskostnader.

Om man har någorlunda unika produkter har man en oerhörd fördel. Då kan man till rimlig kostnad få trafik med hjälp av sökmotoroptimering. Men även här finns en svårighet, om det är unika produkter är det ofta svårare att hitta relevanta sökord som är kända för målgruppen.

Mer och mer finns ju nu alternativa kanaler att publicera sig på, olika forum, sociala medier osv. Nyhetsbrev kan fungera bra om du regelbundet har produktnyheter att visa upp. Här förutsätts att man har tid att jobba med dessa medier.

Här är budskapet att man behöver göra en ordentlig förstudie och affärsplan där man framförallt lägger fokus på hur man ska kunna lyckas få kunden att lägga en order.

Design & Kvalitet
En grundläggande punkt är skräddarsydd webbdesign. Men helhetsintrycket är avgörande och det krävs inte många missar för att kunderna ska rata kundkorgen. Några punkter som hör hit är:
– Välskrivna texter inklusive produkttexter.
– Gärna certifierad enligt Trygg e-handel med de punkter som ingår för godkännande.
– Tydliga kontaktuppgifter och korta svarstider på support.

En bra utgångspunkt är att försöka se det ur kundens perspektiv. Hur skulle jag uppleva webbplatsen om jag besökte den första gången? Kanske du borde be några ovana internetanvändare att ärligt säga vad de tycker, det är lätt att bli hemmablind.

Slutsats:
Betyder då detta att vi avråder från att starta e-handel? Nja, självklart inte, vår affärsidé är ju bla att tillhandahålla användarvänliga e-handelslösningar med skräddarsydd webbdesign… Man vi menar att fortfarande är många förfrågningar vi får inte seriöst förankrade i en webbstrategi som har en realistisk möjlighet att fungera. Vi vill helt enkelt hjälpa våra kunder att lyckas på nätet, och det kräver en hel del…